piątek, 5 czerwca 2015

Tydzień z topinamburem

Dwa tygodnie temu rodzice po raz pierwszy przynieśli do domu topinambura :) Oczywiście od razu go skosztowałem i po zjedzeniu pierwszego plasterka w moim brzuchu pojawiły się motylki ;] jednym słowem zakochałem się w topinamburze od pierwszego gryza ;]

Tak bardzo zasmakowało mi to warzywko, że rodzice postanowili przez cały tydzień raczyć mnie topinamburem :)

W mojej miseczce w porze obiadów w kolejne dni tygodnia pojawiała się surówka z topinambura i buraka, owsianka z topinamburem oraz surówka z topinambura i kukurydzy.
Dodatkowo, na spacerkach, zajadałem się kawałeczkami surowego topinambura :) Było pysznie i co najważniejsze - zdrowo!

SURÓWKA Z TOPINAMBURA I BURAKA

Potrzebujemy:

- 1 bulwa topinambura (po obraniu ze skórki, kroimy w słupki)
- młody buraczek (po obraniu ze skórki, kroimy w słupki)
- 1 łyżeczka oliwy z oliwek extra virgin
- 1 łyżeczka otrębów owsianych

Wszystko mieszamy w miseczce i gotowe :)






OWSIANKA Z TOPINAMBUREM

Potrzebujemy:

- 2 łyżki płatków owsianych górskich (zalewamy gorącą przegotowaną wodą [wody ok. 1 cm nad powierzchnię płatków], odstawiamy pod przykryciem na 10 minut, po czym dokładnie mieszamy)
- nieduża bulwa topinambura (po obraniu ze skórki kroimy w kosteczkę)
- 1 łyżeczka oleju kokosowego bio

Do płatków przygotowanych wg. powyższego przepisu, dodajemy olej kokosowy oraz pokrojonego w kostkę topinambura, mieszamy i gotowe  :)






SURÓWKA Z TOPINAMBURA I KUKURYDZY

Potrzebujemy:

- 1 bulwa topinambura (po obraniu ze skórki, trzemy na tarce - grube oczka)
- 1 kolba kukurydzy (po wymyciu, ziarna odkrajamy nożem)
- 1 łyżeczka oleju kokosowego bio

Wszystko mieszamy w miseczce i gotowe :)









SMACZNEGO !



Opowiem wam jeszcze trochę o topinamburze ...


to bulwa topinambura





Słonecznik bulwiasty, inaczej topinambur, to niezwykle zdrowe warzywo korzeniowe o posmaku pestek słonecznika - stąd nazwa słonecznik bulwiasty. 
Można go jeść na surowo lub po ugotowaniu.
Skórka jest jadalna – trzeba ją tylko dokładnie wymyć. 


CO ZAWIERA TOPINAMBUR I JAKIE MA WŁAŚCIWOŚCI:

- zawiera dużo inuliny, czyli prebiotycznego błonnika (inulina to naturalny prebiotyk), który stymuluje wzrost pożytecznych bakterii jelitowych, np. z rodzaju Bifidobacterium. Bakterie te zwalczają szkodliwe bakterie w jelitach, zapobiegają zaparciom i pobudzają pracę układu odpornościowego

- zawiera witaminy z grupy B, przede wszystkim tiaminę  (witaminę B1), która wspiera pracę układu nerwowego i mięśni; wspomaga trawienie, wspomaga metabolizm węglowodanów,  bierze udział w produkcji kwasu solnego w żołądku, który jest niezbędny do trawienia białek (niski poziom kwasu solnego może upośledzać trawienie białek i powodować ból żołądka na skutek hamowania aktywacji enzymu o nazwie pepsyna; ponadto niski poziom kwasu solnego w żołądku zwiększa ryzyko nadmiernego wzrostu bakterii w żołądku, co może prowadzić do biegunki i upośledzenia wchłaniania witamin i składników mineralnych)

- zawiera dużo potasu (zawartość potasu w topinamburze przewyższa zawartość potasu w bananach), który jest szczególnie ważny dla prawidłowej pracy serca i mięśni, wzmacnia kości (zmniejsza ryzyko osteoporozy)

- jest bogaty w żelazo (ważny składnik hemoglobiny, którego niedobór prowadzi do zmęczenia i obniżonej odporności), miedź (chroni przed osteoporozą, zwiększa odporność, pobudza pracę mózgu, wspomaga wchłanianie żelaza) i witaminę C (stymuluje syntezę kolagenu oraz wchłanianie żelaza obecnego w przyjmowanych pokarmach)

- zawiera dużo magnezu, który między innymi, odpowiada za zdrowe zęby i kości, zwiększa odporność, chroni układ sercowo-naczyniowy, wspomaga pracę układy pokarmowego i nerwowego

- zawiera bardzo dużo białka, które charakteryzuje się korzystnym składem aminokwasowym dzięki większemu udziałowi aminokwasów egzogennych

- dzięki obecności inuliny, topinambur obniża poziom złego cholesterolu we krwi, a dzięki obecności potasu reguluje ciśnienie krwi 

- ma niski indeks glikemiczny, reguluje poziom cukru we kwi, dlatego też jest polecany diabetykom 


Źródła:


„Biology and Chemistry of Jerusalem Artichoke: Helianthus tuberosus L.” Stanley J. Kays, Stephen F. Nottingham
„The Complete Holistic Dog Book: Home Health Care for Our Canine Companions”
 Jan Allegretti, Katy Sommers (str. 210)

 


 
 

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza