niedziela, 13 grudnia 2015

Orzechy w diecie psa - CZĘŚĆ 5 MIGDAŁY

Ogólnie o orzechach w diecie czworonoga pisaliśmy w pierwszej części naszego orzechowego cyklu - TUTAJ.

Dziś, zajmiemy się migdałami, które są jednymi z moich ulubionych orzechów :)

Migdały tak naprawdę to nie orzechy, lecz nasiona drzewa migdałowego.

Migdały (oczywiście w wersji surowej, nie przetworzonej, najlepiej organicznej i w rozsądnych ilościach) są bezpieczne dla czworonogów i na dodatek bardzo zdrowe.
Najlepiej podawać je w formie zmielonej do jedzenia – wtedy są lepiej przyswajalne; można też podawać całe jako przekąskę, ale pod nadzorem, żeby włochate dziecko się nie zakrztusiło.

Można też z nich przygotować mleko migdałowe.

Migdały to skarbnica

* substancji mineralnych – wapń, magnez, potas, mangan, miedź, cynk, żelazo, fosfor, molibden, selen
* witamin – witamina E, witaminy z grupy B
* białka
* błonnika
* zdrowych tłuszczów, oraz  
* antyoksydantów

Migdały:

- zawierają dużo błonnika, dzięki czemu chronią przed zaparciami 

- są bogate w białko wysokiej jakości

- są bogate w antyoksydanty, które chronią przed stresem oksydacyjnym (uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki), a tym samym chronią przed chorobami nowotworowymi, chorobami serca, opóźniają procesy starzenia, wzmacniają pracę układu odpornościowego

- są jednym z najbogatszych źródeł witaminy E, która ma silne właściwości antyutleniające, wpływa pozytywnie na mięśnie, serce, mózg, odporność, oraz skórę i sierść

- są bogatym źródłem magnezu i potasu, które dbają o serce, mięśnie

- zawierają mangan, miedź, oraz ryboflawinę (witaminę B2), przez co wspomagają produkcję energii

- są też bogatym źródłem wapnia, biotyny (witaminę B7), kwasu foliowego (witaminy B9), molibdenu, cynku, żelaza, fosforu, oraz selenu

- są bogate w zdrowe jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które wraz z witaminą E zmniejszają ryzyko chorób serca i obniżają poziom złego cholesterolu; dodatkowo migdały chronią zły cholesterol (LDL) przed utlenianiem, a tym samym zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy

- chronią przed cukrzycą

- skórka migdałów jest bogate w dobroczynne dla zdrowia flawonoidy (antyoksydanty, które usuwają wolne rodniki)

- zapobiegają powstawaniu kamieni żółciowych

- regulują poziom ciśnienia krwi, za co odpowiada potas

- pozytywnie wpływają na pracę mózgu i pracę układu nerwowego (za co odpowiada przede wszystkim witamina B2 oraz magnez)

- wzmacniają kości i zęby, chronią przed osteoporozą, za co odpowiada przede wszystkim wapń, fosfor, magnez i potas

- wzmacniają odporność – za odpowiadają witamina E, witaminy z grupy B oraz magnez

- zapewniają zdrową skórę i sierść, oraz zdrowe oczy – za co odpowiadają przede wszystkim witaminy z grupy B, witamina E, miedź, cynk, mangan i magnez

- działają przeciwzapalnie, ponieważ zawierają kwas linolowy i linolenowy (kwasy te działają przeciwzapalnie)


MIGDAŁY KALIFORNIJSKIE – NIE
MIGDAŁY HISZPAŃSKIE I WŁOSKIE – TAK

Wybierając migdały, zwracajmy uwagę na kraj ich pochodzenia.
Nie kupujmy migdałów kalifornijskich (USA), które są poddawane procesowi pasteryzacji z wykorzystaniem substancji chemicznych i wysokiej temperatury oraz procesowi napromieniowania. W Stanach Zjednoczonych jest to obowiązkowa procedura (obejmująca nawet organiczne migdały) wprowadzona w 2007 r., po tym jak w latach 2001 i 2004 wykryto przypadki zatrucia salmonellą po zjedzeniu tamtejszych migdałów. W wyniku tych procesów migdały tracą wiele swoich cennych właściwości i substancji odżywczych. Zniszczeniu ulegają enzymy i witaminy, a skórka migdałów poddawanym tym procedurom zawiera substancje szkodliwe dla zdrowia. Migdały kalifornijskie nie są surowymi, naturalnymi  migdałami. Migdały kalifornijskie to produkt przetworzony przemysłowo.
Surowymi, naturalnymi migdałami (nie poddawanymi procesowi pasteryzacji i napromieniowaniu) są migdały z Hiszpanii i Włoch (oraz rzadko spotykane w Polsce migdały z Portugalii). Migdały pochodzące z krajów europejskich są najzdrowsze – są naturalne i  niepasteryzowane i nie poddawane procesowi napromieniowania. 






Źródła:

Natural Dog Food: Raw Feeding for Dogs: A comprehensive guide to healthy dog nutrition. Susanne Reinerth (strona 152)

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza